امیرمهدی ژوله: می‌خواهم صفحه اینستاگرامم را ببندم

 27
امیرمهدی ژوله می‌گوید اگر یکی را دوست داریم لازم نیست به آن یکی فحش بدهیم، اگر افکار و عقاید یک نفر با ما همخوان است به معنی این نیست که آن یکی مزدور است.

رقابت امیرمهدی ژوله با امین حیایی حالا به موضوعی داغ در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. اتفاقی که پیش از هر چیز خود ژوله را متعجب کرده است.

او درباره فضای دو قطبی که بعد از اجرای استندآپ کمدی او و امین حیایی پیش آمده می‌گوید: «ماجرا این است که من ۱۵ دقیقه با انسان نازنینی به نام امین حیایی رقابت کردم ولی این فقط یک مسابقه است. بعد از این ماجرا ما حتما با یکدیگر کار خواهیم کرد و همدیگر را خواهیم دید و رابطه و رفاقت خواهیم داشت. طی این فرایند هم کلی به ما خوش گذشته، چه هنگام اجرا چه پشت صحنه. او کمدی اکت و حرکت اجرا کردم و من کمدی مبتنی بر دیالوگ و کلام. خیلی هم یکدیگر را دوست داریم و رفقای خوبی برای هم هستیم.»

ژوله ادامه داد: این فضاهای دوقطبی یا فضاهای هواداری که دیدم این چند شب پشت اجراهای خندوانه شکل گرفته نقض‌کننده هدف این برنامه است. چند نفر کمدین و بازیگر آمده‌اند و بی‌هیچ مشکلی تصمیم گرفته‌اند در این مسابقه شرکت کنند. امین حیایی حاضر شده با من نویسنده مسابقه بدهد یا علیرضا خمسه حاضر شده با چند جوان رقابت کند. همه منیت‌ها را کنار گذاشته‌اند و در یک مسابقه شرکت کردند تا مفهوم شوخی و خنده را جا بیندازند.»

او با بیان این که هدف اصلی این مسابقه این است که حال همه را خوب کند می‌افزاید: «این مسابقه و کلا برنامه خندوانه می‌خواهد حال آدم‌ها را خوب کند. روحیه بهتری بدهد و لحظه‌ای ما را از فشارهایی که طی شبانه روز با آن روبروییم برهاند. تمام اینها باعث می‌شود حال ما بهتر و دوستی‌های‌مان ماندگارتر شود اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.»

نویسنده سریال «شب‌های برره» ادامه می‌دهد: «نه تنها این اتفاق نمی‌افتد که شاهد توهین و تحقیر هم هستیم. به کسی که به خاطر احترام به پیشکسوت یا هر دلیل دیگری اجرا نمی‌کند توهین می‌کنند، به یک نفر دیگر به بهانه این که آقایان را زیر سئوال را برده توهین می‌کنند، یک نفر باعث حذف یک نفر دیگر می‌شود، باز هم توهین می‌کنند و بدترین فحش‌ها را می‌دهند و من واقعا نمی‌فهمم چرا.»

ژوله درباره شوخی‌‌های خود با خوانندگان در اجرای استندآپ کمدی‌اش هم می‌گوید: «من در اجرایم با چند تن از دوستان خواننده‌ام آن هم در لفافه شوخی کردم اما پیش از هر چیز بزرگترین شوخی را را خودم کردم بعد یک سری دوستان که هواداران آن خواننده هستند می‌آیند و به من توهین می‌کنند، سپس دوستانی که هوادار من هستند می‌آیند و به آنها توهین می‌کنند… خب، راستش ما اصلا برای این چیزها در مسابقه شرکت نکردیم. خندوانه درست شد که این اتفاقات نیفتد. خندوانه درست شد که ما فرهنگ مدارا را یاد بگیریم، این که می‌شود به جای خشمگین و عصبانی شدن به طنز کشید و نقد کرد.»

او می‌افزاید: «چند کمدین و بازیگر آمده‌اند و سخت‌ترین و تلخ‌ترین اتفاقات زندگی‌شان را به شوخی و خنده تبدیل می کنند و آنها را تعریف می کنند تنها برای این که لبخند را بر روی لب مردم بیاورند ولی در نهایت نتیجه این چیزی می‌شود که می‌بینیم و این اتفاق خیلی بد است.»

او درباره واکنش‌هایی که به اجرای دوم او در مسابقه خنداننده برتر شکل گرفته نیز می‌گوید:‌ «اولین درد من بدفهمی‌است. اتفاق خوبی افتاده چرا باید به چنین جاهایی ختم شود؟ من یک هفته نیست که صفحه اینستاگرامم را باز کردم و خیلی خوشحال شدم که این چنین مورد استقبال قرار گرفت چون در عرض یک هفته ۵۵ هزار فالوئر پیدا کرد و این یک رکورد است اما با اتفاقاتی که افتاده تصمیم گرفته‌ام صفحه‌ام را ببندم.»

ژوله دلایل این تصمیم را هم چنین عنوان می‌کند: «می‌خواهم صفحه‌ام را ببندم چون اگر در این صفحه نتوانم حرمت خودم و همکارانم را نگه دارم، این صفحه به چه درد می‌خورد؟ اگر نتوانم احترام امین حیایی که با او مسابقه داده‌ام، احترام کسانی که با آنها شوخی کرده‌ام و احترام خودم را حفظ کنم این صفحه به چه دردی می‌خورد؟ اگر قرار است به من، خانواده‌ام، دوستانم، رقیبم و … توهین بشود چرا باید این فضا را داشته باشم. فضایی که نمی‌توانم کنترلش کنم. من این صفحه را ایجاد کردم که ارتباطی با مخاطب داشته باشم و از آنها انرژی مثبت بگیرم و اگر شد لحظات شادی را هم برای آنها خلق کنم نه این این اتفاقات بیفتد.»

این نویسنده، درباره به وجود آمدن فضاهای دو قطبی در جامعه هم اظهار می‌کند: «ناگهان همه چی دو قطبی و سیاه و سفید می‌شود و این خیلی عجیب است. راستش من توانایی تحلیل این فضا را ندارم ولی شاهدم که ناگهان مثلا فضا دو قطبی پولدار و فقیر می‌شود و مردم در صفحه آدم‌های پولدار حتی به یک دختر مرده فحاشی می‌کنند. یا مثلا فضا ناگهان پرسپولیسی استقلالی می‌شود یا برای دو خواننده چنین اتفاقی می‌افتد و یا مثلا برای دو برنامه تلویزیونی مثل خندوانه و ماه عسل ناگهان فضای دو قطبی شکل می‌گیرد و اینها همه خیلی بد است. به نظرم این فضا توانایی لذت بردن را از ما می‌گیرد هر چند معتقدم این فضاها عمومیت ندارد. یک بخشی از جامعه این شکلی هستند ولی همین تعداد هم می‌توانند آدم‌ها و برنامه‌ها را از اهداف‌شان دور کنند.

این به حاشیه بردن باعث می‌شود که دست‌اندرکاران امور نیز مثلا در جایی مانند صدا و سیما حساس شوند و اگر فردا روزی کسی بخواهد با کسی یا جایی شوخی کند دست و دل همه می‌لرزد و باعث می‌شود همه دست به عصاتر راه بروند.»

نویسنده «مرد هزارچهره» ادامه می‌دهد: «رسانه‌ها از انحصار در آمده‌اند و همه می‌توانند حرف بزنند و نظرشان را ابراز کنند. این خوب است اما بدی‌اش این است که هیچ کس تعهد و مسئولیت ندارد. مایی که سال‌ها روزنامه‌نگاری و نویسندگی کرده‌ایم می‌دانیم که برای تک تک چیزهایی که می‌نویسیم مسئولیم، ولی در این فضاها هر کس با اسم دروغینی می‌تواند بیاید و حرف بزند. البته این فضاها خیلی نوپاست و به گمانم می‌گذرد. بعد از مدتی این فضاها نیز به آرامش می‌رسد. درست مثل تلفن، اوایل که تلفن آمده بود اولین کاری که با آن می‌کردیم این بود که مزاحم تلفنی شویم. زمان گذشت تا بفهمیم تلفن برای مزاحم شدن نیست، این فضاهای مجازی هم هما پروسه را طی می‌کند.»

ژوله در پایان می‌گوید: «به هر حال یک مسابقه استندآپ کمدی در یک شبکه‌ای که اصلا برای سرگرمی و تفریح ساخته شده پا گرفته است. برنامه ای که با زحمت و مشقت فراوان و با زحمت های رامبد جوان و تیمش و اطرافیانش به اینجا رسیده است. حالا یک اتفاق جدیدی در ایران دارد می افتد و استندآپ کمدی دارد معرفی می شود. رقابتی شکل گرفته و کمدین های درجه یکی حاضر شدند با امثال من نویسنده مسابقه بدهند. من و امین حیایی فقط دو استند اپ کمدینیم. تنها کارمان این است که بخندانیم نه عقبه ای داریم و نه آمدیم به کسی توهین کنیم. من خواهش می کنم بدون توجه به این که کی قبلا چه کار کرده یا بعدا چه کار می خواهد بکند ۱۵ دقیقه استنداپ را ببینیم و در نهایت به آنهایی که دوست داریم رای بدهیم و به جا افتادن فرهنگ کمدی و طنز کمک کنیم. انقدر سیاه و سفید نگاه نکنیم. اگر یکی را دوست داریم لازم نیست به آن یکی فحش بدهیم، اگر افکار و عقاید یک نفر با ما همخوان است به معنی این نیست که آن یکی مزدور است. کمی با هم مهربانتر باشیم و کمک کنیم خندوانه به هدف اصلی‌اش برسد.
منبع: خبرآنلاین

 


9 دیدگاه در مورد “امیرمهدی ژوله: می‌خواهم صفحه اینستاگرامم را ببندم

  1. سلام عمو پرسشگر عزیز، جامعه ما خیلی مستعد دوقطبی سازی چیزهای مختلف است.
    اینجا(http://khabaronline.ir/detail/460608/culture/television) می توانید نظرات خوانندگان خبرآنلاین را در مورد اجرای مهران غفوریان و سجاد افشاریان ببینید.
    عمو پرسشگر نظر شما در مورد دو اجرای مهران غفوریان و سجاد افشاریان چیه و در نهایت به کدوم رای می دی؟

     
  2. سلام. در پاسخ مطلبی نوشتم که یک مقدار ریشه ای و به اصطلاح نظام مند با سوژه برخورد کند. در آن مطلب از دو ستون متن و میم صحبت کردم. واقعیت این است که تعداد کسانی که قادر هستند برای یک کمدین متن استندآپ قابل دفاع بنویسند، خصوصا در کشور ما به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد. خوابزده معروف ما یکی از آنهاست که چهار سال پیش پیشنهادی مشخص به وی دادم که دو ماه وقت برای متنی بگذارد که ۹۰ دقیقه “یکی از حضار بین همین ۱۶ رقیب” در خندوانه آنرا در تاتری در تهران اجرا کند. کمدین معروفی که میم بسیار قوی و مقبولی دارد. حتما با متن های مسلسل وار از طنز خوابزده در سال های ابتدایی فروم ایران-آمریکا آشنا هستی. چرا بد قولی کرد؟ و مایه نگذاشت؟ خوابزده است دیگر!

     
  3. ممنون، به نظرم جا داشت که در نشنیده به برنامه خندوانه و استنداپ کمدی پرداخته شود.به نکته مهمی اشاره کردی بعضی از این شرکت کنندگان بازیگر و بعضی نویسنده طنز هستند.هر کدام نقاط قوت و ضعفی دارند.در اجرای آقای خمسه اولین بار به ضعف بازیگران طنز در زمینه متن پی بردم اگر چه آقای خمسه زحمت کشده بود اما نتیجه زیاد خوب از کار درنیامده بود البته حقش هم نبود که توسط رای دهندگان در مقابل جواد رضویان حذف شود یا گرچه شقایق دهقان در دور دوم بهتر ظاهر شد اما در دور اول خیلی ضعیف تر از شفیعی جم بود.انتقاد دومت درباره دخالت دلایل غیراصولی و بی ربط در روند رای گیر را هم وارد می دانم.
    —————————————————————

    اجرای اول ژوله را ندیدم اما تا به اینجا از کار علی مسعودی بیشتر خوشم آمده بخصوص اجرای دومش! آنجا که با پدرش رفته بود تمرین رانندگی.
    ————————————————————–
    حتما با متن های مسلسل وار از طنز خوابزده در سال های ابتدایی فروم ایران-آمریکا آشنا هستی. چرا بد قولی کرد؟ و مایه نگذاشت؟ خوابزده است دیگر!

    هر وقت که جناب خان را می بینم یاد خوابزده می افتم.
    —————————————————–
    سوال من سرجایش هست و بی حواب! از نظر سلیقه ای شما کدام یک از دو اجرا را می پسندید؟

     
  4. واریور جان اگر نخواهم باری به هر جهت و سلیقه ای پاسخ دهم باید باز هم به ریشه ها بپردازم و از آنجا شروع کنم که اصولا ادبیات قصه ای ما با راوی اول شخص مفرد و به اصطلاح هوشنگ گلشیری “عقل کل” شکل گرفته است. استندآپ کمدی خاطره تعریف کردن نیست. استندآپ کمدی ماجراهای سربازی و سربازخانه ای نیست. نه اینکه نباشد، می تواند باشد ولی باید در قالب پرسوناژ سوم شخص مطرح شود نه اول شخص. تا به اینجا همه کمدین ها بدون استثنا نقش اول شخص و نقش خودشان را بازی کرده اند. کدامیک از آنها برای اولین بار به روی صحنه می آید و می گوید من غفوریان نیستم، کریم آبمنگول هستم و …

     
  5. من به ژوله رای دادم
    واقعا گاهی حالم از این دو قطبی شدن ها بهم میخورد
    البته بد هم نشد
    بعضی ها با راه اندازی کمپین بر علیه “امین حیایی به تنهایی” یا بردن شیر یا خطی (چون ۵ ثانیه بعد از توقف رای گیری ممکن بود رای به نفع حیایی برگردد کما اینکه این اتفاق در ۳۰ دقیقه اخر بارها و بارها تکرار شد) عیارشان دستشان امد!
    هر چه میگذرد میبینم این جماعت به هیچکدام از انتقاداتشان در زمان دولت قبل (مثل ورود سیاسیون به ورزش و یا اینکه هنر نباید سیاسی شود و باید دست اهل هنر باشد) عمل نکردند
    پرسشگر از بین این دو اگر میخواستی رای بدهی به کدام رای میدادی؟

     
  6. کار حیایی اصلا و ابدا متن نداشت و نمی شود در چهارچوب های مرسوم استندآپ قرارش داد. از طرف دیگر ایشان حداقل می توانست با احترام به مخاطبانش همان کار میم را به اندازه ۱۵ دقیقه انجام دهد نه اینکه در دقیقه ۱۰ اجرا کف گیرش به ته دیگ بخورد و خداحافظی کند. هر چند ژوله مثل یک چوب خشک ایستاده بود و هیچ حرکت و ترانسفورماسیون فیزیکی موزون (یا حتی نا موزون) را از او شاهد نبودیم ولیکن به خاطر متنی که رویش کار کرده بود به استانداردها نزدیک تر بود. لازم است گریزی هم بزنم به ژست های سخاوتمندانه دوستان. مثلا سوالی که برایم پیش آمد این بود که چرا ژوله منتظر شد ساعت راگیری تمام شود و یک روز بعد پاسخ بی اخلاقی های سیاسی کسانی را که قصد داشتند او را مقابل انقلاب و جمهوری اسلامی تعریف کنند بدهد:
    “من چهارده سال است نویسنده تلوزیونم کارهای اخلاقی نوشته ام کارهای انسانی نوشته ام خانواده من مذهبی هستند و در خانواده ای مذهبی بزرگ شده ام افتخار میکنم کارهای خود را با بسم الله الرحمن الرحیم اغاز و با یا علی به پایان می رسانم این همان بی انصافی های دوستان است .من سالهاست در جمهوری اسلامی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی کار کرده ام از طرف صدا و سیمای جمهوری اسلامی مورد تقدیر قرار گرفته ام .از طرف وزارت ارشاد دولت های مختلف هم دولت اصلاحات و هم دولت اقای احمدی نژاد مورد تقدیر قرار گرفته ام هر کمدینی که در مجموعه ای می آید تایید آن مجموعه است”.
    این نوع بی اخلاقی ها از همان ساعات اول شروع شده بود و ایشان می توانست این گلایه را نیز در همین اطلاعیه و تهدید اینستاگرامی اش بگنجاند. متاسفانه این شبهه پیش می آید که ژوله در ساعات داغ رای گیری و در حالی که اختلاف به اندازه انگشتان دو دست بود خیلی تمایل نداشته رای دهنده های بی اخلاق سیاسی را از خود برنجاند و شفاف سازی در این مورد را به بعد از اعلام نتایج موکول کرده است.

     
  7. عمو پرسشگر، آخه همه اینها روایتی که می کردند اول شخص بود ودر ضمن خاطره گویی هم می کردند پس از این جهت همه مثل هم هستند.رتبه بندی همیشه نسبی است.
    اجرای ژوله(صابون) را هم دیدم اما در تقابل ژوله با علی مسعودی تا به اینجا به علی مسعودی رای می دهم.چرا؟
    ۱٫تحرک علی مسعودی،در خیلی صحنه ها اکت داشت.
    ۲٫انرژی که درکارش بود و به بیننده منتقل می کرد در جاهایی خنده خودش رو هم نمی تونست کنترل کنه اینه را مقایسه کنید با خنده های نچسپ و زورکی غفوریان.
    ۳٫یک سری تعلیق هایی هم کارش داشت.
    ۴٫کمدیش در کنار اینکه یک ماجرای ملموس را روایت می کرد اما جنبه سورئا ل هم داشت.برای مثال جایی که سگ ها از شدت خشم ها حاج آقا به حرف می آیند که با اکت نیز همراه است و جایی که فرمون ماشین از جا در می یاد.زمان از حرکت می ایسته و کرکس هم کوپ کرده و در آسمان بی حرکت می شه.
    ————————————–
    سورئالیسم یعنی بیان احساس یا اندیشه ی ” خالص ” بطوری که هیچ گونه زمینه ی فکری قبلی یا وابستگی ذهنی یا تعقیب و هیچ گونه ملاحظه ی اخلاقی یا قواعد هنری ، ادبی و زیباشناسی ، آن را برانگیخته و متاثر نکرده باشد. اصطلاح سورئالیسم برای اولین بار در سال ۱۹۱۱ م. توسط شاعر و نویسنده فرانسوی « آپولی نر » در مورد آثار مارک شاگال نقاش روسی مهاجر که در فرانسه اقامت داشت ، بکار برده شد. در این سبک زمان و مکان مفهوم واقعی خود را از دست دادند و احساسات هنرمند از بند سنت های قدیمی رهایی یافت و حالات مختلف ذهنی آدمی از قبیل رویا ، کابوس ، خواب ، و اوهام به تصادف ضمیر پنهان فرصت خودنمایی پیدا کرد. در تمام حالات فوق « عنصر خیال » به عنوان برجسته ترین عامل هنری مورد استفاده قرار می گیرد.
    ——————————————————————–

     
  8. حق با شماست. می توان گفت علی مسعودی(یا مشهدی) از بقیه اینکاره تر است. جالب است که قبلا کمتر کسی ایشان را می شناخت ولی حالا بطور محسوسی یک ارتباط عاطفی بین او و بخش مهمی از مخاطبان(خصوصا قشر غیر اینترنتی و غریبه با ماهواره) ایجاد شده است که شانسش را از غولی به اسم غفوریان بیشتر می کند. اشاره به بعد سورئالیستی هم بسیار بجا بود و آن قسمت که راجع به کرکس های متوقف شده در آسمان صحبت کرد، برجسته ترین فراز از نمایشش بود و بیشترین خنده را از همین رویکرد گرفت. احتمالا خودش هم فهمیده و این جنبه را در نمایش بعدی پررنگ تر خواهد کرد.

     
  9. علی مشهدی خیلی تلاش میکنه
    خیلی زحمت میکشه
    اما به سختی من رو میخندونه
    شاید چون خالی بندی هاش یکم زیاده و ذهنم باورشان نمکین

     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ سوال زیر را وارد کنید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.