آیا درغرب، این اسلام است که رادیکال شده یا رادیکالیته جنبه اسلامی بخود گرفته است؟

olivier-roy-politologue-un-peu-tintin,M176173

 

نشنیده از پرسشگر – یک نویسنده، تحلیلگر، پولیتولوگ و متخصص دنیای اسلام هست به نام “الیویه روا” که من سالهاست نوشته هایش را تعقیب می کنم و بخش هایی از آنها را در فرصت های متفاوت ترجمه کرده ام. ایشان در ارتباط با مسئله جهادیزم و تروریزم در جامعه امروز فرانسه یک مقاله ای در لوموند نوشته که در نوع خودش بی نظیر است و در آن یک نگاه و نکته بدیعی را برای نخستین بار مطرح کرده :
مسئله، رادیکالیزاسیونِ اسلام نیست. مسئله، اسلامیزاسیونِ رادیکالیته است. منظور آقای روا، بطور دقیق از این جمله سنگین چیست؟
ایشان مثل هر تحلیلگری ابتدا به آمار و داده ها رجوع می کند، زندگینامه یک یک فرانسوی هایی که در سال های اخیر، تحت پوشش اسلام رادیکال، سلفی گری جهادی یا آنچه که به عنوان جهادیزم خوانده شده و در فرانسه فعالیت تروریستی داشته یا به سوریه رفته و جذب داعش شده اند را بررسی کرده و نتایج زیر را بدست آورده است:
• هیچیک از جهادیست ها جزو نسل اول مهاجران مسلمان به فرانسه نبوده است
• هیچکدام از نسل سوم مهاجران مسلمان فرانسه نبوده است
• یک چهارم از جهادیست ها فرانسویان مسیحی بوده اند که به اسلام گرویده اند
• بزهکاری، دزدی، خرید و فروش مواد مخدر، زندان در سوابق اکثر آنها دیده می شود
• اکثر اولیا، همسایگان و نزدیکان آنها شهادت داده اند که تا قبل از گرایش ناگهانی به اسلام رادیکال، خودشان مصرف کننده الکل و مواد مخدر بوده، نه به مسجد می رفته اند و نه قرآن خوانده بودند
• هیچکدام اسلام اولیائشان را قبول نداشته و اکثرا بعد از ورود به مرحله رادیکال سعی کرده اند پدرو مادر خود را ارشاد کنند
• اسلام نوه های مهاجران مسلمان با اسلام پدربزرگشان همخوانی دارد
و در یک جمع بندی، کل جهادیست ها را در دو دسته خلاصه می کند: نسل دوم مهاجران و مسیحیان مسلمان شده. سپس الیویه روا، این پرسش را مطرح می کند: چه چیز مشترکی بین نسل دوم مهاجر و فرانسویان مسلمان شده وجود دارد؟
و در پاسخ، ابتدا این پدیده را به عنوان “شورش نسلی” تفسیر می کند: هر دو در گسست با اولیائشان هستند، یا بطور دقیقتر با آنچیزی که اولیای آنها در قالب فرهنگ و مذهب معرفی می کنند. نسل دومی ها به اسلام پدر و مادرشان گرایش پیدا نمی کنند چون هیچوقت سنت شورش با غربگرایی را نداشته اند. اسلام سلفیست برای آنهایی که نه فرهنگ پدر و مادرشان را می خواهند و نه فرهنگ غربی که تبدیل به سمبل نفرت از خودشان شده است، فرصت و چهارچوبی است برای یک “خود بازسازی”.
و اما جوانان مسیحی مسلمان شده، گرایش به مذهب “خالص” دارند. آنها مثل نسل های پیشین علاقه ای به سازش های فرهنگی مثل صوفی گری ندارند و بدنبال “اسلام گسست” می گردند. گسست نسل، گسست فرهنگی و گسست سیاسی. پیشنهاد اسلام میانه رو بی فایده است، اساسا این رادیکالیته است که آنها را جذب می کند.
بعد از “تولد دوباره” این جوانان در صفحات فیس بوک “من جدید” خود را معرفی می کنند. و همینطور اراده گرفتن انتقام و لذت شناخت قادر مطلقی که به آنها قدرت کشتن می دهد و شیدایی برای مرگ خودشان.
خشونت مطلوب آنها خشونتی مدرن است. خشونتی از جنس کشتار جمعی که هر از گاهی در آمریکا و از جانب غیر مذهبی ها شاهدش هستیم یا مثل کشتاری که بریویک در نروژ کرد، خونسردانه و آرام زیر پوسته ای از نهیلیزم و غروری که عمیقا در هم آمیخته اند.
رادیکالیزاسیون آنها حول یک قهرمان رویایی از خشونت و مرگ ساخته شده است، بدون اوتوپیا. هیچیک فعالیت اجتماعی نداشته است، نه شرکت در تظاهراتی به نفع فلسطین، نه مشارکتی در تهیه افطار ماه رمضان، نه موعظه ای در مسجد، نه تحصیل مذهبی جدی، در سوریه فقط می جنگند وهیچکدامشان علاقه ای به پیوستن به جامعه مدنی ندارد.
این تروریست ها زاییده رادیکالیزاسیون جمعیت مسلمان نیستند بلکه انعکاسی هستند از” شورش نسلی” که بخشی مشخص از جوانان را دربرمی گیرد.
چرا اسلام؟ برای نسل دوم، واضح است: آنها هویتی را باز می طلبند که اولیائشان داشته ولی از دست داده اند. با کمال اطمینان خود را مسلمان تر از مسلمان ها می دانند بویژه اولیائشان.
و در ارتباط با آن دسته از جوانان مسیحی مسلمان شده: آنها اسلام را انتخاب می کنند چون تنها چیزی که از شورش رادیکال در بازار یافت می شود همین است. پیوستن به داعش تضمین کننده ترور است.

 


2 دیدگاه در مورد “آیا درغرب، این اسلام است که رادیکال شده یا رادیکالیته جنبه اسلامی بخود گرفته است؟

  1. سلام پرسشگر گرامی
    متاسفانه مدتی است که فعالیت این سایت متوقف شده و بالطبع ما محروم از اخبار و تحلیل های دست اول.

    ممکن است اصل و مرجع مقاله فوق را اعلام نمایید؟

    با آرزوی موفقیت

     
  2. سلام آقا رضا، خیلی خوشحالم از اینکه این سایت را مفید به فایده دانسته اید. سعی خواهم کرد، یادداشت هایی را هر چند کوتاه تر روی سایت قرار دهم.
    مطلب بالا از لوموند آورده شده بود که امروز با مراجعه به آرشیو این سایت متوجه شدم که دسترسی به دو سوم مطلب، تنها برای مشترکین سایت لوموند امکانپذیر است:
    http://www.lemonde.fr/idees/article/2015/11/24/le-djihadisme-une-revolte-generationnelle-et-nihiliste_4815992_3232.html

     

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ سوال زیر را وارد کنید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.